Anko fabričica

Linorez: Proces izrade tiraža „Lale”

Linorez „Lale” prvi je u nizu grafika koje ću napraviti ove godine. Ovo je takođe moj prvi tekst na sajtu u formi bloga. Nadam se da će vam biti koristan i da će vam makar malo pojasniti proces izrade linoreza i kako je nastala grafika „Lale” .

Skice za linorez

Prvi korak u izradi linoreza je skiciranje. Skice za linorez treba da budu sačinjene od površina, tekstura i jasnog crteža. Na početku izbegavajte tanke linije, šrafuru i štrih. Kada steknete više iskustva u rezanju ploča, možete praviti i komplikovanije skice za linorez. Linorez može da se štampa sa jedne ploče ili sa njih više. Dok skiciram, razmišljam i o procesu štampanja: koje boje mogu da se nalaze na istoj ploči, a da ne smetaju pri nanošenju boje, kako najbolje organizovati preklop boja, koji raspored štampanja ploča treba da bude?

Skice za linorez

Odgovori na ova pitanja dolaze sa iskustvom, a ako se prvi put susrećete sa linorezom mogu vam pomoći programi poput AI, PS i slični. Ako planirate da napravite linorez u boji, možete da odvojite svaku boju na zaseban layer i da tako isplanirate raspored ploča. Ako nemate pristup ovim programima, možete da nacrtate na providnoj foliji ili na paus papiru elemente vaše skice koji su u određenoj boji, na sledećem pausu elemente u drugoj boji itd. Poređajte pause jedan na drugi i sagledajte preklope.

Za linorez „Lale” ja sam upotrebila 3 ploče i sa njih sam odštampala 7 boja. Na prvoj ploči se nalaze pozadina, mreža kvadrata na stolu i folije u obliku cvetića navaljane bojom. Na drugoj ploči se na nalaze boja stola i stabljika. Na trećoj ploči se nalaze listići i šrafura sa stola. Na nekim otiscima nisam koristila treću ploču već samo male kružiće linoleuma navaljane bojom.

Linorez „Lale” proces štampanja
Otiskivanje malih pločica

Kada je skica gotova, jako je bitno da je okrenemo ogledalski, sem ako ona nije simetrična. Kada linorez otisnemo na papiru, otisak će biti okrenut ogledalski u odnosu na skicu. Jako je bitno da ne zaboravimo da tekst okrenemo ogledalski, ako ga ima ima skici.

Rezanje ploča za linorez

Kada smo završili sa skiciranjem i planiranjem rada, prelazimo na prebacivanje skice na linoleum. Potrebno je da skicu, ako je digitalna, odštampamo ogledalski na što tanjem papiru. Ako smo skicu nacrtali, potrebno je da je skeniramo, okrenemo ogledalski i odštampamo, ili da skicu precrtamo na paus papir ili foliju, pa foliju okrenemo. Skica koja je ogledalski okrenuta u odnosu na naš originalni crtež bi mogla da nam pomogne i kod rezanja ploče. Lakše je da dok režemo linorez gledamo u nju u originalnu skicu.

Na ploču linoleuma stavljamo indigo, pa odštampanu skicu ili paus. Proverite da li ste okrenuli pravu stranu linoeluma pre nego što počnete da kopate, jer se za linorez koristi samo glatka strana linoleuma.

Za rezanje linoleuma koriste se nožići raznolikih oblika: U nožići, V nožići, ravni, skalpeli… Različiti nožići nam nude različite mogućnosti. Isprobajte sve dostupne alate i dobro razmislite o tome šta će nakon štampanja biti belo, a šta u boji. Kada jednom na ploči nešto izrežete, nema povratka.

Papiri za štampanje linoreza

Za štampu na platnu i papiru, naročito za štampu većih formata, ja koristim uljane boje. One su postojanije od boja na vodenoj bazi i po meni bolje izgledaju u preklopu. Ipak, zahtevaju više alata i hemikalija nego otiskivanje tušom ili temperama. Ako nemate valjke, uljane boje i razređivač, možete koristiti sunđer za pečate ili tempere. Izrezbarite male pečate na linoleumu ili na gumici i isprobajte.

Prilikom štampe na papiru bitno je obratiti pažnju na debljinu papira i njegov sastav. Treba izbegavati sjajne i papire koji loše podnose vlažnost jer mogu da se izvitopere od vlažnosti boja. Moguća je štampa na svim gramažama papira, ali u odnosu na papir treba prilagoditi količinu i vrstu boje. Najbolje je da isprobate papir i procenite da li vam se dopada rezultat. Svako od nas ima viziju svog rada, a papir može dosta da doprinese celokupnom izgledu otiska.

Linorez „Lale” sam štampala na Hahnemühle pamučnim 300gms papirima za štampu koje sam potopila preko noći. Kada na ploču nanesem boju prenesem je na ploču. Iz kadice sa vodom izvadim jedan papir i osušim ga novinama ili ubrusom. Papir potom prinesem ploči i nacentriram ga tako da su margine slične sa svih strana.

Papire za linorez možete potopiti, kao što ja to radim, ali i ne morate. Meni se bolje pokazalo štampanje na mokrim papirima, ali uvek potapam kvalitetne papire ili one namenjene baš za štampanje. Nakon što je par sati stajao u vodi papir postaje mekan i raširi se. Papire morate osušiti između dva lista novina ili ubrusa kako ne bi imao barice vode po sebi. Kada ga stavite na ploču on treba da bude vlažan. Imam utisak da vlažan papir bolje prijanja na ploču i rezove i da bolje upija boju, ali svaki umetnik ima poseban način rada, pa probajte štampu i na suvim papirima, možda vam se dopadne.

Štampanje linoreza

Za štampanje linoreza koristim uljane boje. U njih dodajem kap ili dve lanenog ulja. Boje potom razmazujem na stare keramičke pločice gumenim valjkom. Boju sa valjka nanosim na ploču linoleuma tako da cela ploča bude ravnomerno pokrivena bojom. Na linorezu „Lale” sam za otiskivanje cvetića koristila foliju isečenu u obliku cvetića. Na njih sam kao i na linoleum navaljala boju valjkom.

Haos grafičkih boja

Za štampu tj. prenošenje boje sa ploče na papir ja koristim presu za štampanje. Prese koje koristim je napravio moj tata. Ako nemate presu možete koristiti kašiku, a ako je ploča manja i imate snage, čak i ruku. Po meni presa za grafiku od svih alata najviše utiče na kvalitet otiska. Pritisak prenosi ravnomerno, otisci su čisti i proces štampe nije težak. Kada štampam kašikom (kada mi prese nisu dostupne) brzo se umorim, a desi se i da ne stisnem sve delove ploče ravnomerno, pa otisak ispadne šaren.

Ako štampamo linorez u jednoj boji, naš posao je ovde skoro gotov, ali ako štampamo linorez koji se sajstoji od više ploča, proces ponavljamo. Boju mažemo na sledeću ploču, i ponovo na isti papir otiskujemo ploču. Možemo sačekati da se boja potpuno osuši, ili štampati dok su boja i papir još uvek mokri, dakle jednu za drugom pločom sa što manjim vremenskim razmakom. Nikada mi otisak ne ispadne dobro ako se papir osuši, a boja ostane malo vlažna. Najbolji rezultat dobijam kada štampam jednu boju na dan (dakle kada su i papir i boja potpuno suvi). Ponekad želim i da se dve mokre boje na papiru pomešaju, pa ploče štampam u istom danu.

Finalni otisci

Zaključak

Štampa linoreza je zahtevna, ali je po meni najzanimljiviji deo procesa. Volim da mešam boje, kombinujem ploče i štampam što više različitih kombinacija. Tiraž bi trebalo da se sastoji od identičnih otisaka, ali ja sam želela da svi otisci budu unikatni, a i ne volim iznova da štampma jedno te isto. Nerviram se kada otisci ne ispadaju identično i dešava se da nekoliko otisaka moram da proglasim za neuspele samo zato što su različiti.

Pošto u mojoj radionici važe moja pravila, linorez „Lale” sam prozvala tiražom. Koristila sam iste ploče i to je po meni dovoljno u ovom slučaju. Ipak je ovo mala veža, a ovaj linorez mi je poslužio da vama približim grafiku. Sledećeg meseca možete očekivati još jedan linorez, nadam se malo kompleksniji i zahtevniji za rezanje. Proces štampe je podjednako zahtevan bez obzira na kompleksnost reza na ploči, pa će mi trebati podjednako vremena da realizujem tiraž.

Srećno svima koji odluče da isprobaju linorez, a ako imate neka pitanja možete mi pisati na instagramu. Tamo takođe redovno pišem o linorezu i povezu knjiga, a možete i još detaljnije da ispratite proces nastajanja linoreza.